Afvallen op een gezonde en verantwoorde manier

Je kent het wel je wil op een gezonde manier afvallen en dan komt de vraag op welke wijze je dat op een verantwoorde manier gaan doen.

Ontdek hoe je gewicht kan verliezen kan afvallen op de gezonde manier met de invoering van geleidelijke veranderingen in je eetpatroon, voeding, calorie inname en eventuele beweging. Als je op een verantwoorde manier je gewicht wil verliezen is dan een crashdieet of extra oefeningen de juiste methode?

Het lichaam houdt van langzame veranderingen wat betreft de aanpassingen van voeding en ook lichaamsbeweging.groente-afvallen
Als je jaren geen oefeningen, trainingen gedaan hebt en dan plotseling als een fanatieke volleerde sporter naar de sportschool gaat of veel gaat joggen, zodat je maar snel op gewicht bent en je conditie beter zal worden. Dan kunnen wij je voorspellen dat je al snel ontmoedigd en gedemotiveerd zal worden door verschillende factoren. Het is natuurlijk heel goed dat je jezelf hebt voorgenomen om meer aan beweging te gaan doen, maar je zal jezelf snel tegenkomen als je dit niet weloverwogen zal gaan doen.

De kans bestaat met het fanatiek beginnen aan sporten dat je blessures zal krijgen, omdat je lichaam al jaren niet meer hebt gedaan wat je nu graag wil doen. Daarbij is je conditie niet optimaal, dus zal je niet het resultaat kunnen krijgen wat je écht graag wil. Wat te denken van de pijntjes in je lichaam als signaal naar jou toe om het rustiger aan te doen? Spierpijnen die daarbij komen omdat ook hier je lichaam eerst moet wennen dat er weer gesport word. Door deze lichamelijke tegenslagen zal je al snel rustig aan gaan doen, of zelfs stoppen. Waarom? Omdat je nu eenmaal geen zin hebt in de nadelen die je lichaam je geeft op deze manier.

Hetzelfde geldt voor mensen die plotseling beginnen zichzelf verhongeren om af te vallen. Dit kan er toe leiden dat je snel een tekort aan essentiële voedingsstoffen, vitaminen en mineralen zal hebben, wat ook op zijn beurt weer nadelige gevolgen heeft op je gezondheid en weerstand.

Energie behoeften en gewichtsverlies

Je lichaam maakt gebruik van voedsel voor energie. Slaat overtollige energie op als vet. Dit betekent dat als je meer voedsel dan je lichaam nodig heeft voor de dagelijkse activiteiten en gewone onderhoud eet, zal je in gewicht aankomen. De normale gemiddelde hoeveel calorie inname ligt volgens voedingswijzer voor volwassenen rond de 2000 calorieën voor dames en 2500 calorieën voor heren.

Om dit positief te beïnvloeden is het belangrijk om je hoeveelheid calorieën te verminderen die je eet of het niveau verhogen van je activiteiten.

Hoe ga je het aanpakken?

Kleine veranderingen kunnen een groot verschil maken. Een extra koekje per week kan je al snel 2,5 kilo per jaar laten doen aankomen, met andere woorden als je dit zelfde koekje laat staan zal het je 2,5 kilo kan schelen wat je af wil vallen. Zo zijn er tal van kleine veranderingen die je kunnen helpen. Als voorbeeld volle melk omwisselen met halfvolle melk zal je ook aanzienlijke winst geven op de lange termijn. Altijd een ontbijt nemen geeft je een goede start voor de dag. Bewustwording van wat je eet en wanneer je iets eet is zeer belangrijk. Vaak zijn de verschillende diëten die je helpen af te vallen gebaseerd op termijnen van enkele weken, terwijl jij graag het behaalde gewicht wilt behouden. Het is beter om de positieve verandering van levensstijl in stand te houden voor misschien wel je rest van je leven.meetlint om gezond af te vallen

Als je een crashdieet zoals het ziekenhuisdieet zou volgen, vliegen de kilo’s er in het begin van af omdat je calorie inname van 2000/2500 calorieën naar rond de 800-1000 gaan. Dit geeft om de korte termijn een afval boost om het zo maar te noemen. Er zitten verschillende nadelen aan dit dieet zoals het roofbouw van je lichaam door het dieet. Door de lage calorie-inname zal je te weinig essentiële voeding, vitaminen en mineralen binnen krijgen. Dit zijn toch wel hele belangrijke stoffen die je welzijn en gezondheid op pijl houden. Als je deze mist zal je sneller ziek, zwakker en futloos worden. Als je op de korte termijn gezond wil afvallen is er een uitstekende gezonde ziekenhuisdieet vervanger die wel effectief werkt, ook voor de lange termijn.

Verhoog je activiteit

beweging-mensenAls je de calorie-inname handhaaft zoals hij nu is maar je activiteiten verhoogd zal je zien dat je gewicht zal verliezen, dus af zal vallen. Ook al heb je een hekel aan de sportschool, kan je je activiteiten ook buiten de sportschool om doen. Een korte wandeling van 20 minuten zal je al ten goede komen als je dit de meeste dagen van de week zal doen. Enkele oefeningen zullen je ook helpen met het verbranden van je calorieën. Teamsporten zijn ook een aanrader om te doen zoals tennis, aerobics, hardlopen, wandelen, zwemmen en fietsen. De activiteiten zullen op de eerste je conditie verbeteren en daarbij de nodige calorieën verbranden. Zoek een activiteit die je makkelijk kan doen, waar je niet teveel moeite voor zou moeten doen, daar bedoelen we mee die je altijd even tussen door zou kunnen doen. Zoals hardlopen kan meestal gedaan worden wanneer het jou uitkomt. Maak van je uitstapjes de extra activiteit. Ga naar de kust, maak een lange wandeling langs het strand. Neem de trap in plaats van de lift of roltrap. Alle extra activiteiten die je zal doen geven je zeker resultaat. Alle extra activiteiten zullen je calorieën en vet verbranden.

Probeer je calorie-inname te verminderen

Als je echt te zwaar bent zal je echt iets aan je eetgewoonten moeten doen om af te willen vallen, zo simpel is het en eigenlijk niet anders.gezonde voeding

Het is nog nooit gebeurt dat mensen afvielen terwijl ze veel voedsel, snoep, chips en ander ‘junk’ food aten. Je moet bewust worden van wat je zoal over de dag heen eet. Eet je wel gezond? Eet je wel de juiste voedingsmiddelen? Kijk hier kritisch naar om na te gaan wat je zoal binnen krijgt. Het kan niet zo zijn als je gezond eet je daarvan aankomt in gewicht. Mocht dat wel zo zijn eet je mogelijk teveel voor jou type lichaam. Aan de hand van je BMI waardes kom je te weten wat een gezond lichaamsgewicht voor je is. Als je een calorie-inname van 300-500 zou verminderen zal je al snel een tot 2 pond per week afvallen. Als je onderstaande tips zou doorvoeren in je dagelijks eten zal je al resultaat boeken.

    • Vervang frisdranken ven vruchtensiroop met water
    • Volle melk voor half volle melk
    • Eet minder lunch dan gebruikelijk. Maak je eigen sandwich en gebruik margarine of boter met mager beleg
    • Probeer te stoppen met suiker in de thee en koffie
    • Geniet van kleine porties voeding
    • Neem geen tweede portie tijdens het diner
    • Skip, vermijd de ongezonde lekkernijen zoals snoepgoed, koekjes, chips en andere lekkere tussendoortjes.
    • Verminder alcohol-inname
    • Zo zijn er tal van voedingsmiddelen, snacks en tussendoortjes die je beter kan vermijden
    • Al deze dingen zullen invloed hebben op je gezondheid op een positieve manier.

Onregelmatige eetgewoonten verstoren ook de stofwisseling van uw lichaam, waardoor het moeilijker is om gewicht te verliezen.

appelWees geduldig

Het kan een week of twee duren voordat je iets merkt van je aanpassingen, maar ze zullen geleidelijk verschijnen. Na de eerste maand zul je in staat zijn om de resultaten te zien en te meten in termen van losser zittende kleding. Het houden van je motivatie is een van de moeilijkste aspecten van een dieet of aanpassing van je eetpatroon. Niet alles zal direct gaan werken, blijf kijken wat wel voor je werkt en wat niet. Er is niet iets wat je goed of fout kan doen met een aanpassing in je eetpatroon, maar blijf bewust bezig met wat je eet en doet. Je zal jezelf kunnen verwennen met een setje nieuwe kleding in een maatje kleiner als je geduldig doorgaat met je aanpassingen.

Gezondheidsvoordelen van gewichtsverlies

Gezond afvallen en op een verantwoorde manier zal verschillende gezondheidsvoordelen opleveren zoals het halveren van risico op ontwikkelen van diabetes. Voor mannen is vermindert de kans op hartproblemen aanzienlijk. Over het algemeen krijgen we meer gewicht naarmate we ouder worden. Een paar kilootjes in de loop der jaren zijn geen probleem, maar mensen die meer dan 20 pond in vergelijking met hun gewicht als een 18-jarige hebben zal snel hun risico op gezondheidsproblemen meer toenemen. Met name vrouwen verhogen hun risico op een hartaanval en verdubbelen hun kans op overlijden aan kanker. Dit is meerdere keren aangetoond met verschillende medische onderzoeken. Blijf bewust op je gezonde gewicht letten en je zal alleen maar de voordelen ervaren.