Voedsel die je moet vermijden om af te vallen

We hebben een aantal voedsel producten voor je op een rijtje gezet die je zoveel mogelijk moet vermijden als je af wil vallen.

Friet, patat en chipsfrieten

Gewone gekookte aardappelen zijn gezond en geven je een voldaan gevoel. Maar frietes, patat en chips niet. Deze zijn zeer hoog in calorieën en eten makkelijk meer weg dan je zou moeten doen. Uit verschillende studies is gebleken dat de consumptie van frites en chips is gekoppeld aan gewichttoename. Uit een studie bleek zelfs dat een portie chips meer gewichttoename bijdroeg dan welke ander voedsel dan ook per portie. Ook een niet onbelangrijke gegeven is dat gebakken, geroosterde en gebakken aardappelen vaak kankerverwekkende stoffen bevatten, genaamd acrylamide. Daarom is de beste manier om aardappelen te eten de volgens de ‘gewone’ conventionele manier, gekookt. Dus vermijd zoveel mogelijk deze verkeerde frites en chips.

 

Suikerhoudende dranken

suikersindrankenMet suiker gezoete dranken zoals veel frisdranken is een van de meest ongezonde voedingsmiddelen op de planeet. Het klinkt misschien wat overdreven, maar er zit zeker wel een kern van waarheid in. Ze bevorderen gewichtstoename en kan desastreuze gevolgen hebben voor de gezondheid wanneer je teveel frisdranken drinkt. Ze bevatten veel calorieën maar dit registreren je hersenen niet als zodanig, dus kan je veel drinken voordat je er vol van zal worden. Op deze manier krijg je wel ladingen verkeerder calorieën binnen. Als je echt van plan om serieus af te vallen, vermijd dan de suikerhoudende dranken. Tegenwoordig zijn er tal van vervangende zoetstoffen in frisdranken verwerkt zoals het natuurlijke stevia.

 

Wit brood

Wit brood bevat vaak veel toegevoegde suiker. Het heeft een hoog glycemische index wat je suikerspiegel zal verhogen. Een studie toonde aan dat 9267 mensen die twee sneetjes  (120 g) witbrood per dag aten 40 procent meer risico op gewichtstoename en obesitas ontwikkelde. Gelukkig zijn er vele gezonde alternatieven voor het witte brood. Wit brood is gemaakt van zeer fijn meel en kan je bloedsuikerspiegel verhogen wat kan leiden tot overeten. Er zijn genoeg andere gezondere soorten brood die je kan eten.

 

Candy bars / Tussendoor reepjessnoep

Deze zijn ook geen aanrader, omdat ze een hoop toegevoegde suikers bevatten, vaak olie en geraffineerde bloem en dat allemaal in een reep. Candy bars zijn hoog in calorieën en arm aan essentiele voedingsstoffen. Een middel grootte candy bar bedekt met chocolade kan rond 200-300 calorieën bevatten en grotere repen nog meer. Als je echt trek hebt neem dan een gezonde tussendoortje zoals een stuk fruit of een handje vol noten in plaats van de candybar. Dit is stukken verstandiger en gezonder.

 

De meeste Vruchtensappen

vruchtensapjesDe meeste vruchtensappen die je in de supermarkt vind hebben bevatten weinig tot geen echte vruchten. Wat ze vaker wel bevatten is veel suikers en dan hebben we het best wel over veel suiker. Ze bevatten veel kleurstoffen en smaakstoffen die je doen denken aan de smaak die je in gedachten had toen je het drankje kocht, maar het is meer een suikerwatertje met de smaak nagebootst van de vrucht. Ook zullen ze geen echte vezels bevatten zoals het in vruchten wel voorkomt. Dus let goed op met wat je als zijnde Vruchtensap koopt in de supermarkt, kijk goed of het echte sappen zijn van vruchten en niet de 1% smaak varianten. Beter is het natuurlijk dat je fruit eet, of sinaasappels uitperst zodat je weet dat het echte vruchtensap is.

 


Gebakjes, koekjes en taarten…

Gebakjes, koekjes en taarten zijn als het ware bommetjes met ongezonde ingrediënten zoals toegevoegde suikers en geraffineerde bloem. Ze bevatten meestal kunstmatige slagroomtaarttransvetten, deze zijn schadelijk voor je gezondheid, zeker als je hiervan teveel binnen krijgt. Nadat je een gebakje, koekjes of taartje gegeten hebt zul je merken dat je al snel weer trek krijgt. Dit komt door de snelle koolhydraten met high calorie inname met een lage voedingswaarde. Dus zeker geen aanrader. Als je trek hebt in iets zoet, neem dan liever een stuk donkere chocolade.

 

Sommige soorten alcohol (Vooral bier)

Alcohol zorgt voor meer calorieën dan koolhydraten en eiwitten van ongeveer 7 calorieën per gram. Het drinken van alcohol met mate lijkt niet veel gewichtstoename te bevorderen. Zwaar drinken, anderzijds, wordt geassocieerd met extra gewichtstoename. Bier kan leiden tot gewichtstoename, maar het drinken van wijn met mate kan zelfs gunstig zijn voor je doorbloeding.

 

IJS

ijsjesIJs is ongelooflijk lekker, maar zeer ongezond. Het is hoog in calorieën en de meeste soorten zitten boordevol met suiker. Afe en toe een ijsje is prima zo nu en dan, maar het probleem is dat het  je heel gemakkelijk verleid om meer te eten. Dus krijg je meer suikers en verkeerde calorieën binnen. Denk eens aan het maken van je eigen ijs, met minder suiker en gezondere ingrediënten zoals volle yoghurt en fruit. Zorg er wel voor dat je ook hiervan niet teveel eet in een keer, bewaar wat voor een andere dag.

 

Pizza

Pizza is een zeer populaire fast food . Echter, commercieel gemaakte pizza’s ook ‘toevallig’ erg ongezond te zijn. Ze zijn extreem hoog in calorieën en bevatten vaak ongezonde ingrediënten zoals sterk geraffineerde bloem en verwerkt vlees en veel conserveringsmiddelen. Als je van een stuk pizza wil genieten, probeer dan eens een pizza te maken met behulp van gezondere ingrediënten. Zelfgemaakte pizza saus is ook gezonder, omdat supermarkt variëteiten veel suiker kan bevatten. Verse tomaten en alles ingrediënten vers is het beste hoe je een pizza kan maken.

 

Let op Voedingsmiddelen met (te) veel toegevoegde suikers!

Toegevoegde suiker is waarschijnlijk het ergste wat in de moderne voeding is toegevoegd. Overmatige hoeveelheden zijn gekoppeld aan een aantal van de meest ernstige ziekten over de hele wereld. Let daarom goed op wat er in je voeding/eten zit, soms zit er veel suiker in iets terwijl je dit niet eens in de gaten hebt. Wees bewust van wat je eet.