Afvallen met essentiële eiwitten

 

Een korte introductie over Eiwitten

eierenEiwitten zijn essentieel voor een aantal belangrijke functies, waaronder groei, ontwikkeling van de hersenen, gezonde botten en de productie van verschillende hormonen. Eiwitten bestaat uit bouwstenen die aminozuren worden genoemd. Er zijn 22 aminozuren in totaal waarvan er acht (of tien voor kinderen) als essentieel worden genoemd omdat we deze niet vanzelf aanmaken in ons lichaam, dus moeten we deze krijgen uit het voedsel wat we eten.

Eiwitten zijn verdeeld in twee groepen: dierlijk en plantaardig. Dierlijke proteïnen, zoals vlees, kaas en eieren worden soms aangeduid als primaire eiwitten omdat ze alle acht essentiële aminozuren bevatten en beschouwd als de belangrijkste die bestemd zijn voor de groei. Plantaardige voedingsmiddelen rijk aan eiwitten zijn onder andere peulvruchten, linzen, tofu en andere sojaproducten. Hoe lekker of voedzaam deze voedingsmiddelen ook zijn, worden zij toch aangeduid als onvolledige eiwitten, dit omdat zijn niet alle essentiële aminozuren bevatten. Als vegetarier moet wel een zo veel mogelijke gevarieerde plantaardig dieet worden gegeten om alle essentiële aminozuren binnen te krijgen.

 

Hoeveel eiwit heb je echt nodig?

Een ruwe schatting van wat ieder mens nodig heeft is ongeveer 0,7 g eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Gemiddeld kan dit zonder een eiwitrijk dieet worden bereikt mits er wel gevarieerd eiwitrijke voeding zal worden gegeten. Ook hangt dit alles af van leeftijd, geslacht en mate van activiteiten.

De biologische waarde van Proteïne:

Om de kwaliteit van een eiwit te bepalen meten wetenschappers het percentage van de aminozuren die worden geabsorbeerd, bewaard en gebruikt in het lichaam om de eiwitten te bepalen biologische waarde. Een van de bronnen van voedsel dat de hoogste biologische waarde heeft, is whey-eiwit, de tweede zijn eieren. Whey is een natuurlijk bijproduct vanuit de kaasbereiding; wanneer kaas wordt gemaakt, wordt de wei of whey achtergelaten. Het is een compleet eiwit omdat het alle essentiële en niet-essentiële aminozuren bevat, met name belangrijk voor cellulaire gezondheid, spiergroei en eiwitsynthese. Ook daarom is whey (wei) eiwit  aanbevolen voor atleten, bodybuilders en mensen die deze zeer volledige eiwitten nodig hebben om af te vallen en aan te sterken.

 

eiwittenWaarom mensen een eiwitdieet volgen…

Er zijn een verschillende situaties waarbij extra eiwitten nodig zijn, zoals in de kindertijd / adolescentie (groei), zwangerschap, borstvoeding, kracht en uithoudingsvermogen trainingen en bepaalde ziekten of om aan te sterken na ziektes. Ouderen hebben vaak aanvullende hoeveelheden eiwitten nodig. Verschillende experts geloven dat een dieet rijk aan koolhydraten in het bijzonder de belangrijkste oorzaak van de gewichtstoename die je in de moderne tijd tegenkomt. Het dieet met een hoge-eiwit inname (in combinatie met een laag-koolhydraat ) zijn steeds populairder geworden, zoals het Atkins-dieet en het Dukan dieet. Deze diëten bestaan meestal uit een onbeperkte hoeveelheden van alle vlees, gevogelte, vis, eieren en de meeste kazen, terwijl de koolhydraten inname beperkt moet worden.

Een typische eiwitrijk dieet kan bestaan uit een ontbijt van ham en eieren, lunch van kaas, vlees, vis of een omelet en diner bestaande uit vlees of vis en groenten. Ook het Paleo dieet heeft veel aandacht gekregen door zijn hoge eiwit principes. Het idee achter het dieet is dat het dieet dat onze (jagers) voorouders aten nabootst. Het dieet die koolhydraten, granen en andere moderne voedingsmiddelen uit je inname weg laat, je eet precies wat je nodig hebt of slank te blijven en te voorkomen dat je de moderne ziektes (suiker) zal krijgen. Het eiwitdieet is zeer effectief als je op een gezonde manier wil afvallen.

Concrete resultaten bij het dieet met eiwitteneieren-eiwitdieet

Met een eiwitdieet zal je niet snel honger leiden desondanks je met een dieet van eiwitten in 95% van de gevallen minder calorieën binnen zal krijgen dat menig ander dieet. Vaak zal er met een dieet aanspraak worden gemaakt op je spieren die als energiebron functioneren, deze zullen afgebroken worden. Waardoor je al snel zal afvallen, maar ook je spiermassa zal verliezen die je nodig hebt om calorieën te verbranden en omdat je massa minder zal worden zal je jezelf ook sneller zwakker gaan voelen. Door een dieet met eiwitten zal dit tegen worden voorkomen dat je spiermassa als energiebron zal worden gebruikt. Met een eiwitdieet zal je de calorie-inname worden gereduceerd tot de inname die je nodig hebt voor jou eigen streefgewicht. Eiwitrijke voeding zal stukken langzamer, moeilijker worden verbrand dan andere voedingsstoffen, het gevolg daarvan geeft je een betere calorieverbranding. Ook het voordeel daarvan is dat het eiwitrijke voedsel langer nodig heeft om te verteren, waardoor je zeker minder snel een honger gevoel krijgt. Minder trek is dus minder trek om meer calorieën binnen te krijgen. Geen vreetbuien…

Voordelen

Er zijn veel voordelen van het volgen van een dieet met eiwitten. Het zijn natuurlijk bouwstoffen voor je lichaam en die je lichaam nodig heeft om goed te laten functioneren. Het is een manier van omgaan met voeding, zo ook met de eiwitten die je tot je neemt met een dieet die de eiwitten bevat die voor de lange termijn zal blijven werken. Daarbij de andere voordelen die in het kort hebt kunnen lezen.